מיתוג עסקי – לא לוותר על התהליך החשוב
תוכן המאמר
מיתוג עסקי
מיתוג עסקי הוא סימן ההיכר המאגד את תפיסת העולם של כל עסק, כדי שלקוחות פוטנציאליים יזהו אותו ואת הייחוד שלו מול המתחרים שלו.
מדוע מיתוג עסקי חשוב לעסק
עסקים גדולים הפועלים בכל תחום ממתגים את העסק שלהם בתחילת הדרך או מחליטים בשלב מסוים של ההתפתחות העסקית לבצע מיתוג מחודש כדי להגביר את החשיפה של העסק ופועלו כקונספט בעל משמעות לציבור הרחב.
ראה מאמר פתיחת עסק חדש – המדריך המקיף 2023
מותג הוא שם כולל של נראות העסק, הכוללת את הגדרת המציאות העסקית עם הלוגו המזהה אותו, הבידול בעשייה שלו מול האחרים מידע בסיסי על המוצר או השרות העסקי שמעניק עסק ממותג זה. מטרת המיתוג היא לבצע החדרה של המוצר לשוק, להאדיר את שמו של העסק, לבדל אותו מהמתחרים באיכויות שונות כדי לבסס את מעמדו בעולם המסחרי ולהשפיע על קהל הלקוחות לרכוש מוצר מעסק ייחודי זה שוב ושוב.
ביסוס היסודות האיתנים של העסק יגררו גם חוסן כלכלי, שיפור בתדמית של העסק והגברת המוניטין העסקי. עבודה דינמית חדשנית, יום יומית של הנהלת העסק ועובדיו הם אלה המקבעים את תפיסת העסק בשוק, אם לחיוב ואם לשלילה.
לאילו עסקים חשוב שיהיה מיתוג
החברות שמבצעות בדרך כלל מיתוג הן תאגידים גדולים או חברות ציבוריות, שבבעלותן מפעלים גדולים מאוד, תעשיות עתירות ידע, בנקים, בתי השקעות, חברות ביטוח, קונצרנים גדולים לייצור סוגים שונים של מזון ועוד. החברות היצרניות לדוגמה, מייצרות מזון בהיקפים גדולים ולכן הן חייבות להגדיל כל הזמן את היקף המכירות שלהן. חברות הביטוח, בתי ההשקעות והבנקים מעוניינים להרחיב את מעגל הלקוחות שלהם ולמכור להם מוצרי פנסיה כמו קופות פנסיה וקופות גמל.
ראה מאמר ייעוץ עסקי
תהליך מיתוג עסקי
כדי לבצע מיתוג ראוי יש לתכנן את המהלך באופן מקיף, לחשוב על כל ההיבטים וההשלכות כדי לבצע חשיפה מוצלחת שתעורר הדים בכל המעגלים העסקיים הקרובים והרחוקים יותר. מדובר בהליך מובנה בסטנדרטים גבוהים שיש לבצע שלב אחר שלב, כדי שמכלול כל השלבים יחד ייצור מיתוג מושלם שייזכר לאורך שנים רבות.
צוותי החשיבה בהנהלת החברה בעזרת יועצים המתמקצעים בתחום המיתוג ומעצבים מיומנים ומוכשרים מציעים כמה דרכים אסטרטגיות למיתוג מקורי, הכוללות סקיצות של לוגו חדש או מחודש בגרפיקה תואמת, סלוגן, חומרים וויזואליים, תכנים, שפה הכוללת מיצוב, תקשורת חזותית החלטות על אופן העברת המסרים, ערכי מותג, פרסום שיווק ובניית התדמית. המטרה היא שכל התקשורת הפנים ארגונית תהיה על מישור זהה תציג את האמת הפנימית של העסק ותחצה את הקווים גם לתקשורת עם גורמי חוץ כמו ספקים, לקוחות, חברות שותפות ועוד.
מטרת תהליך המיתוג
תפקידו של תהליך המיתוג הוא לקדם את העסק וליצור בידול של שירותיו או מוצריו. כשהמיתוג עובד, הוא סוחף אחריו הצלחה ענקית, לקוחות מרוצים הרוכשים שוב ושוב מוצר ספציפי כשהם נתקלים בו בנקודות המכירה השונות וכך מעלים באופן מדורג את ההכנסות ואת רווחי העסק. המיתוג הנבחר עובר כחוט השני על כל מוצרי העסק, מהלוגו דרך הרישום על האריזות, כיתוב במשרדים ועל גבי הרכבים וזאת כדי להעמיק את תודעת הציבור למותג לבצע החדרת מוצר לשוק על ידי נראות מקסימלית בכל מקום ובכל זמן.
חשיבותו והעמקתו של המיתוג העסקי
כל עסק הממתג את עצמו קובע את תחושת הלקוח כלפי הפריט השיווקי וכך הוא מעלה את ערכו של המוצר, אם מדובר בפריט איכותי מאוד המוכיח את עצמו ושמו הולך לפניו, ערכו של המותג עולה מאוד. אך אם לחילופין הפרסום הוא חזק מאד והלקוחות רוכשים את הפריטים ומתאכזבים זו עלולה להיות בכיה לדורות כיוון שהמיתוג נעשה בדרך מצוינת אך המוצר עצמו הרבה פחות מוצלח ולכן המומנטום פוספס.
אתר האינטרנט של כל עסק תופס מקום חשוב מאד במיצובו של העסק, האתר כולל מידע רב ותכנים האיכותיים המוזרמים אליו. בנוסף לכך קיימת חשיבות עצומה לכל הפעילות ברשתות החברתיות, דפי הנחיתה המושקעים, השפה הוויזואלית הקשר האינטראקטיבי עם הלקוחות היוצר לידים בעלי ערך רב. המבצעים והתכנים מובילים לשיפור ניכר מאד בתדמית העסק, מעמדו בתחום שבו הוא פעיל תוך הדגשת הנקודות שחשובות להנהלה, כדי לסקרן את הקהל שיהיה חלק מתהליך המינוף של העסק.
מיתוג עולמי
קשרים עסקיים בין מדינות שונות חוצים גבולות וכל עסק ללא קשר לשייכות הגיאוגרפית מעוניין למכור מוצרים במדינתו וגם מעבר לים. אנשי עסקים טסים לעיתים תכופות למדינות אחרות כדי לקדם תהליכים, עסקים ישראליים משתתפים בכנסים בין לאומיים ומשתתפים במכרזים חוצי יבשות. מיתוג אמין איכותי ומשכנע הוא חלק נכבד מהליך השיווק והמכירה של כל תוצר כשהוא בולט מעל המתחרים שלו ומבדל את עצמו בגימיק מיוחד או בפטנט עולמי. יש לחשוב היטב על כל מסלול כדי לבצע אותו בדרך הנכונה שתקדם מהלכים עסקיים בארץ ובעולם.
עלויות של תהליך מיתוג
קיימות כמה חברות ישראליות המתמקצעות בהובלת הליך מיתוג עסקי לעסקים בכל תחום כמו מסעדנות, יצרנים של מוצרי מאכל שונים, בנקים, שירות בתחום המחשבים, מוצרים אלקטרוניים וכו'. את תהליך המיתוג צריך לקחת בחשבון בתכנית העסקית וגם כמרכיב כשאנו מחשבים עלות פתיחת עסק כי הליך מסוג זה אינו הליך זול לאור שעות העבודה המרובות המושקעות בו עד ההגעה ליעד אך מדובר בהשקעה משתלמת מאד שעשויה להוביל לפריצת דרך משמעותית ביותר באופן ההתנהלות של העסק והיקפי הפעילות שלו.
שלבים אקוטיים במיתוג
- ניתוח ואפיון העסק – חברת המיתוג אוספת את כל המידע הרלוונטי מההנהלה ומהצוותים כדי לאפיין את העסק, להבין לעומק את צרכיו, היתרונות שלו מול המתחרים, ההבדלים ביניהם וכל אינפורמציה מהותית הקיימת בעסק.
- אסטרטגיה ומיתוג – תכנון האסטרטגיה בנית ועיצוב התהליך, גיבוש החשיבה איך ייראה המיתוג בקצה הדרך מבחינה מעשית ואיך רוצה ליבו של הקהל לראות את התוצר הסופי.
- פרסום – העברת מסרים ללקוחות בדרך פרסומית או דרך מסרים שונים בתקשורת כדי לחשוף בפניהם את המותג החדש או המחודש.
הבנה של צרכי מיתוג יעודיים לכל עסק
לכל בעל עסק יש חזון שהולך אתו שנים ארוכות, כדי לממש אותו צריכים השותפים בוני המיתוג להבין את מהות העסק ואת אופן ההתנהלות שלו כדי להגיע יחד לתוצאות הטובות ביותר. החשיבה צריכה להגיע מהקרביים, מהו הצורך של הלקוח בתחום העיסוק של העסק ומכאן הדרך לשיווק המוצר הספציפי היא קלה יותר, זורמת וקולחת בדיוק על פי רצונו של הלקוח בכל הממשקים והפגישות הקורות בינו לבין המותג.
פרסום המוצג
כחלק מאסטרטגיית המיתוג, מתקבלות החלטות על צבעי העסק שהם אלה שירכיבו את הלוגו ויהיו כחוט השני חלק מהסממנים המזוהים עם העסק. מלבד זאת מחליטים על אפיקי הפרסום המתאימים ביותר כמו פרסום בטלוויזיה, בעיתונות הכתובה או האלקטרונית, באינטרנט או בשלטי חוצות.
חלק מנושא הפרסום כולל ידוענים המפרסמים את המותג במדיות השונות, שפת כתיבה אחידה הפונה בכל פעם לקהל יעד אחר על פי ההתאמה הנחוצה. המיתוג באמצעות הפרסום קורה בבאז תקשורתי רציני או לחילופין בחלחול איטי ובטוח לתודעת הציבור, שינוי של תפיסה קודמת והובלה לקו החדש והמודרני.
דוגמאות למותגים מצליחים
מותגים בולטים שכמעט כולם מכירים בתחום מיתוג שפרץ את כל הגבולות ונראה בכל מקום :
נייק – Nike-just do it
קוקה קולה – טעם החיים
טרה – הטקסטורה הייחודית של כתמי הפרה
כול המותגים הללו לקחו את שירותי החברות העוסקות ימים כלילות במיתוג להלן כמה חברות :
מיתוג לעסקים קטנים
עסקים קטנים שהפעילות העסקית שלהם אינה מרובה, אם הם מייצרים לדוגמה חפץ אחד בלבד או שורה של מוצרים בתחום מסוים, אינם מסוגלים כלכלית לבצע הליך של מיתוג עסקי, כיוון שזה אינו תואם את היקפי הפעילות שלהם והקצאת סכום גדול למיתוג הוא מיותר לחלוטין.עסק זה צריך לקדם את פעילותו כדי להגדיל את היקפי המכירות שלהם. הם יבצעו מיתוג מינורי בדרכים מסוימות בלבד שיהיה לו אפקט מהותי ויתרום לשיפור ניכר בהכנסות.
כל עסק קטן בוחר את האלמנטים שלדעתו יהיו בעלי ההשפעה הגדולה ביותר ואיתם הוא רץ קדימה. אם לדוגמה מדובר במוצר המתאים לבני נוער, ישקיע העסק בניהול פעיל וצעיר של חיי הסושיאל ברשתות החברתיות פייסבוק אינסטגרם ועוד כדי שכל נער ונערה יכירו את המוצר על כל גווניו.
במקרה כזה, חשוב להפוך את אתר האינטרנט לאתר מכירתי שבו ייקלטו ההזמנות והתשלומים באתר המאובטח ויבוצעו משלוחים מהירים לבית המזמין. הקשר בין הלקוח לעסק ימשיך לאורך זמן וקיים סיכוי סביר שאם הוא יהיה מרוצה, הוא יזמין גם מוצרים נוספים בהמשך הקשר. בני הנוער בתגובות שלהם יעלו רעיונות שיווקים חדשים של מוצרים מקבילים הפונים לאותה הנישה וכך יצרו תסיסה ורצון לקנית הפריטים הללו.
הכלים המודרניים יוצרים מהפך בעסקים רבים היודעים לנצל את הלידים לצורך גיוס לקוחות חדשים וכך הם עסוקים באופן אינטנסיבי במינוף של העסק והגעה להצלחות גדולות. בהמשך לצעדים הללו יכולים העסקים הקטנים לקדם יחסי ציבור באירועים שבהם השתמשו בפריטים שהם מייצרים. כל אזכור של מסיבה וכל ידוען המגיע להשקה או לאירוע חברתי עם מוצר זה יוצר באז גדול ועליה מטאורית בהיקפי המכירות.
אם ההליך לא צלח, צריכים מנהלי העסקים הקטנים לגבש חשיבה חדשה בעניין ייעול העסק. הרעיונות החדשים יכולים להיות שינוי קריאטיבי, חדשנות בעיצוב המוצר או מהלכים שיווקים אינטנסיביים בנקודות מכירה שבהם נמצאים בוגרים בשכבת הגילאים המתאימה למוצר הספציפי כמו אוניברסיטאות, כנסים או אירועים עסקיים.
ראה מאמר ייעוץ עסקי לעסקים קטנים
טיפים
טיפים |
מיתוג עסקי מוצלח יכול לבצע נסיקה בפעילות העסקית |
עסקים קטנים אינם זקוקים להליך מיתוג רוחבי כמו העסקים הגדולים וכדאי שיתמקדו בנושאים ספציפיים שכדאי לשנות כדי ליצור הבדל |
חשוב לבחור חברה העוסקת במיתוג לאחר שהתרשמתם מהיצירתיות של אנשי הצוות, תחושת השייכות שלהם והמוטיבציה הגבוהה ליצור עבורכם את השינוי הנחוץ |